دریچه منهول

 

دریچه منهول

دریچه منهول یک عنصر عمرانی مهم می باشد که چاه های فاضلابی، مخابراتی، خط لوله گاز یا منهول ها را می پوشاند. دریچه منهول به کارکنان اجازه می دهد به خط لوله های های زیرزمینی آب و فاضلاب و گاز و خطوط مخابراتی که زیر جاده‌ها و مسیرهای تردد کار گذاشته شده‌اند، دسترسی پیدا کنند. با این حال، این دریچه باید پوشیده شود تا عابر پیاده ای که از مسیر ها می گذرد یا در پیاده‌رو راه می رود، به طور تصادفی در آن سقوط نکند و همچنین وسایل نقلیه سبک و سنگین و فوق سنگین در امنیت کامل تردد کنند.

 

یکی از مشکلات اصلی که امروز ایران با آن روبرو است، زیرساخت های قدیمی کشور است. در سراسر کشور، پل‌ها، بزرگراه‌ها، خطوط راه‌آهن، خطوط آب و سیستم‌های فاضلاب و خطوط گاز با سرعت زیادی رو به از بین رفتن است.  به این ترتیب یکی از عوامل اصلی مربوط به از بین رفتن زیرساخت‌ها، خوردگی یا زنگ زدگی است. زیر ساخت‌های زیرزمینی ایران در معرض خوردگی قرار دارد زیرا اجزای اصلی آن اغلب در تماس با خاک و آب نصب می‌شوند و آب و مایعات خوردگی بیشتری را به آنها منتقل می‌کنند. بسیاری از اجزا نظیر دریچه منهول، قاب‌ها و میله های آهنی در یک رده قرار می گیرند.

 

معرفی انواع دریچه منهول

این پوشش در طرح‌ها و مواد مختلف ظاهر می‌شوند، که هر کدام مجموعه متفاوتی از ویژگی‌ها و مزایا را ارائه می‌کنند.  علاوه بر ابعاد پوشش، ماده‌ای که در ساخت آن مورد استفاده قرار می گیرد از اهمیت بالایی برخوردار است.  این جنس ماده دریچه منهول است که مشخص می‌کند چه حجمی از بار را می تواند پوشش دهد. آب و هوا می‌تواند تست زمان را تحمل کند. امروزه دریچه منهول مرکب  به خاطر توانایی بالای آن و گستره زندگی بالاتر نسبت به پوشش چدن سنتی محبوبیت زیادی کسب کرده ‌است.

دریچه منهول با توجه به جنس ماده ای که در آنها بکار برده می شود متفاوت هستند. انواع دریچه منهول:

 

1. پوشش فلزی شامل:

چدن (داکتیل و خاکستری)

آهن

فولاد

کامپوزیت

نانوکامپوزیت

کوپلیمری

2. پوشش بتنی شامل:

بتن معمولی

بتن تقویت شده به کمک الیاف فولادی یا بتن مسلح

3. پوشش کامپوزیتی شامل:

FRP  یا GRP

FRP  یا پلاستیک تقویت شده با فیبر، بهترین ماده کامپوزیت است که برای ایجاد دریچه منهول استفاده می‌شود. عناصری مثل رزین پلی استر اشباع نشده، فیبر شیشه‌ای، کوارتز و دو نوع ماده افزودنی دیگر دارد. روش تولید آن‌ها بسیار پیچیده است. در مقایسه با پوشش  SMC ، پوششFRP  دارای یک سطح خوب است و توانایی بار بسیار بالایی می باشد.

 

BMC

از ترکیبBMC  و قالب سازی ، نوعی ماده مرکب بدست می آید که برای تولید BMC  استفاده می‌شود. عناصری که در ساخت این پوشش استفاده می‌شوند شامل رزین‌های پلی استر اشباع‌نشده، فیبر شیشه‌ای، کربنات کلسیم و میله‌های فولادی هستند. روش تولید این نوع پوشش بسیار ساده است و هزینه زیادی ندارد. مزایای دریچه BMC  این است که آن‌ها سطح صافی دارند و رنگ یکدست آن‌ها شبیه پلاستیک است. با این حال، قابلیت بار این پوشش‌ها در سمت پایین است و آن‌ها مستعد اصطکاک هستند.

 

SMC

SMC یا صفحه قالب ریزی ترکیب دیگری از مواد مرکب است. عناصری که در ساخت این پوشش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل رزین‌های پلی استر، پنج لیره ا‌یی، کربنات کلسیم و مقدار کمی مواد افزودنی هستند. روش تولید دریچه SMC  کمی پیچیده و تا حدودی برگرفته از پوشش BMC است. همچنین این روش پر هزینه است. پوشش SMC، سطح صافی دارد و توانایی تحمل بار آن  بسیار خوب می باشد.

 

کاربرد دریچه منهول چیست؟

دریچه منهول بر طبق شرکت کارفرما (آب و فاضلاب، مخابرات، گاز و برق ) و بر اساس محل نصب (پیاده رو، خیابان، اتوبان بین شهری و درون شهری و فرودگاهی ) و نیز لوگوی شرکت های مجری و پیمانکار در اندازه ها و کلاس های متفاوتی ساخته می شود که کاربرد هر کدام در هر قسمت از شهر متفاوت می باشد. همچنین چهار گوش بودن و دایره ای بودن هم تقسیم می شوند که هر کدام نیز سایز و اندازه ی خود را دارد ولی 60 سانتیمتری و 80 سانتیمتری از همه پر رونق تر است.

 

این پوشش در مکان هایی مانند اتاق بازرسی برای فاضلاب،شهرداری، کابل کشی برق زیرزمینی، کابل کشی مخابرات و تاسیسات آب، گاز و نفت به کار می روند. همچنین می تواند ظاهر باغ ها و خیابان ها را زیبا سازد. دریچه ها در 6 کلاس ساخته می شوند و این کلاس ها از A15 تا F900 می باشد.

 

 A15 : دریچه  A15  می‌تواند تا ۱.۵ تن وزن را تحمل کند.

 B125 : دریچه  B125 می‌تواند در برابر با ۱۲.۵ تن وزن مقاوم باشد

 C250 : دریچه  C250 می‌تواند تا ۲۵ تن وزن را تحمل کند.

D400 : دریچه  D400 می‌تواند تا ۴۰ تن وزن را تحمل کند

E600 : دریچه  E600 می‌تواند تا ۶۰ تن را پوشش دهد.

 F900 : دریچه F900 تا وزن ۹۰ تن را پوشش می‌دهد.

 

دریچه منهول پلی اتیلن

جنس درب و طوقه دریچه منهول پلی اتیلن از جنس پلیمر است. به دلیل خاصیت مقاوت در برابر خوردگی در مقابل گازهای خورنده یا همان اسید سولفوریک، یکی از عامل های مهم برای استفاده در مکان های صنعتی و فاضلاب صنعتی می باشد .

از ویژگی های این دریچه راحتی حمل و نقل آن است هنگامی که لازم است بیشترین جابه جایی و باز و بسته کردن برای منهول انجام شود بهترین گزینه دریچه منهول پلی اتیلن است. دریچه منهول پلی اتیلنی در فضاهای از جمله پارکینگ ها، سوله ها ،کارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

 

ضعف این دریچه هنگام استفاده در اتوبان ها با عبور ماشین با سرعت بالا به دلیل وزن سبکی که دارند از زمین بلند می شود.

مزیت این دریچه قابل بازیافت بودن آن است.

 

دریچه منهول کامپوزیت

دریچه منهول کامپوزیت از ترکیب مواد رزین های پلیمر و سایر مواد شیمیایی تولید شده است. این نوع دریچه به خاطر کاهش هزینه ها، مقاومت مکانیکی بالا، مقاومت در برار آتش، مقاومت هیدرولیکی بالا، مقاومت شیمیایی حرارتی بالا، مقاومت در برابر فرسایش و مقاومت در برابر مواد شیمیایی خورنده به طور چشم گیری در حال رشد و جایگزین شدن محصولات فلزی می باشد.

 

دریچه منهول چدنی

ما بین دریچه های منهول، این نوع دریچه قدیمی تر است. و از لحاظ قیمت مناسب تر نسبت به سایر دریچه ها  می باشد. این دریچه وزن بالا و سنگینی دارد با توجه به وزن دریچه ،قیمت آن تعیین می گردد. هر چه درب محکم تر باشد، قیمت بالاتر است این نوع دریچه کیفیت بالایی دارد و به نسبت قیمت عمر مفید آن زیاد می باشد. فقط اینکه ضعف این دریچه شکسته شدن یا دزدیده شدن آن می باشد.

 


Comments